to hell with it

Fan pluggandet går inte alls som det ska. Jag som trodde att det skulle bli lätt då jag redan kunde Genetik delen av provet, men nu när jag läser om cellen...jag är lost. Lost in space, förstår ni då hur jävla lost jag är? och sedan hittar jag den här listan på allt som man ska kunna. Jag kan ju tala om för er att jag knappt känner igen ett ord på denna lista. I give up.

Begreppslista cellen avsnitt

Bokens. 112-117 + 122-123 (cellen) samt 76-79 (kemi) och 142-145 (cellens ursprung)

Olika typer av celler:

Eukaryota (ex. växter och djur) och prokaryota celler (bakterier)

Cellens olika delar:

-          Kromosomer (DNA), RNA, cellmembran, cellkärna, mitokondrier, kloroplaster, ribosomer, Endoplasmatisktnätverk, cytoplasma, vakuol, cellvägg,

Cellens ursprung (s.142-145)

Olika naturvetenskapliga teorier till den första cellen (kommer ej fråga efter ID eller skapelseberättelsen)
Cellens kemi (s.76-79 112-117)

Vanliga grundämnen i cellen, och beteckningar, vad är ett grundämne (liten blick på periodiska systemet)

Atomens struktur (elektron, valenselektron, proton, neutron) skillnad atom och molekyl

osmos (diffusion)

aktiv och passiv transport över cellmembran

lika löser lika, polära ämnen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0