PSYKOLOGI A

Hemma från mötet igen. Mötet gick bra, men det visste jag att det skulle göra. Hade ju inget emot själva mötet utan bara tiden och att mamma hade bokat det utan att fråga mig. Jag hade ju redan bokat ett innan å sen så ändrar hon bara utan att fråga mig. Aja jag ska ha mina grejer ändå!

Ända sen jag kom hem har jag pluggat Psykologi A. Har lite blandade åsikter om det där ämnet. Här har ni en liten del av allt de som jag ska plugga in. Prov om 4timmar, 25minuter om jag har räknat rätt.

Det humanistiska perspektivet

Handlar om personlig utveckling och en önskan om att finna meningsfullhet i tillvaron.

Inriktar sig på förståelse, inlevelse och tolkning.

Betonar den fria viljan till skillnad biologiska drifter eller mekanisk inlärning. Positiv människosyn!

Människan har två sorters behov:

    1.       Primära behov - fysiologiska eller överlevnadsbehov. Dessa är nödvändiga för att vi skall överleva.

    2.       Sekundära behov - inlärda behov.

En förgrundsgestalt: Abraham Maslow

Har försökt rangordna behoven. En lägre behovs nivå måste vara tillgodosedd annan man kan uppmärksamma behov som finns på en högre nivå.

Trygghetsbehov - kan vara materiell trygghet, känslomässig trygghet osv.

Sociala behov - behov av gemenskap, grupptillhörighet, osv.

Prestationsbehov -  behov av uppskattning, respekt och självförtroende.

Självförverkligande - behovet av att utnyttja sina inneboende möjligheter.

En annan förgrundsgestalt: Carl Rogers

    1.       Carl Rogers (1902-1987) var en amerikansk barnpsykolog.

    2.       Han ansåg att människan genom hela livet kämpar för att uppnå överensstämmelse mellan självbild och idealsjälvet =kongruens.

   3.       Självbild är den person vi själva uppfattar att vi är och idealsjälvet är tankarna om hur vi skulle vilja vara egentligen.

   4.       Självbilden och idealsjälvet borde vara en och samma sak, men för de flesta av oss är det inte så.


  

Det kognitiva perspektivet

Här studeras människans intellektuella funktioner: människas minne, lärande och olika former av tänkande.

Jean Piaget, den schweiziske utvecklingspsykologen. (1896-1980) är en av de främsta representanterna för den kognitiva skolan. Han ansåg att tänkande är ett sätt att anpassa sig efter omgivningen

Kognitiva scheman: mönster som vi fått genom tidigare erfarenhet och inlärning. Dessa styr vårt sätt att tänka och uppfatta nya situationer.


Minnet

Korttidsminnet: begränsas av vad som kan repeteras. Om man blir distraherad glömmer man om informationen ej hunnit överföras till långtidsminnet. Vi kan få in mer om vi "chunkar" informationen.

Långtidsminnet: här sker långtidslagring av minnet. Vi måste lagra det rätt om vi ska kunna få fram det igen. Hit förs informationen från korttidsminnet. Tre delar:

 1.       Procedurminne: används så ofta så att det vi gör sker omedvetet. Tex cykla eller köra bil.

 2.       Semantiskt minne: innehåller faktakunskaper. Tex Norges huvudstad heter Oslo.

 3.       Episodiska minnet: här lagras händelser. Tex Jag minns när jag gifte mig med Örjan, då...

Kognitiv terapi

 •      Tankarna i fokus!

 •      Skiljer mellan tankar och känslor. De negativa tankarna förändras genom att komma åt de bakomliggande tankarna som styr dem.

  -       Sokratiska frågor! För att få patienten att tänka själv. Kan då upptäcka att tankarna inte stämmer med verkligenheten.

  -        Hemläxor! Att göra något man är rädd för eller inte tror man klarar av.

  -        Framgångsrik vid tex depression och ätstörningar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0